
Australian Press Council News, February 2004 9

P R E S S  C O U N C IL  A D J U D IC A T IO N S

Adjudication No. 1221

The Australian Press Council has 
u pheld  a com plaint by Irene 
Triantafillidis concerning an article 
published in The Advertiser dealing 
w ith  the death of her mother, 
Magdalini Triantafillidis.
The page 3 report published on 6 March 
2003 was headed Family of stroke victim 
wants inquiry and reported that the 
Triantafillidis family wanted an 
independent investigation into the 
administration of the Queen Elizabeth 
Hospital.
Ms Triantafillidis complained that the 
published article was a heavily edited 
version of a much longer report written 
by the same journalist in January 2003 
which was provided to her family for 
proof reading but was not subsequently 
published. Ms Triantafillidis believed 
the newspaper had broken an 
undertaking to the family in not 
publishing this version of the article.
She further complained that the 
published article contained several 
factual errors. In correspondence with 
the complainant, The Advertiser 
accepted that the following errors had 
been made:
• The headline indicating Mrs 

Triantafillidis died as a result of stroke 
was incorrect. Mrs Triantafillidis 
suffered a heart attack.

• Mrs Triantafillidis died aged 75, not 
78 as reported.

• Ms Irene Triantafillidis is the youngest 
daughter in the family, not the eldest, 
as reported.

The newspaper offered to publish a 
correction in relation to these errors or 
to publish a letter to the editor from the 
Triantafillidis family. No correction was 
published following this 
correspondence.
In further correspondence with the Press 
Council in July 2003, the newspaper 
repeated the offer of publishing a letter 
from Ms Triantafillidis putting her point 
of view or, alternatively, publishing a 
brief correction. "It was not our intention 
to cause distress or concern to the family 
involved and we are anxious to rectify 
the position as soon as possible."
Despite this, no correction was 
published. Further correspondence 
between the newspaper and the Press

Council in October also failed to result in 
a correction being published.
The Press Council regards this as 
unsatisfactory. In accordance with the 
Council's principles, the newspaper 
should have acted promptly to make 
amends for publishing inaccurate 
information by printing an appropriately 
prominent correction in a timely fashion.
Alternatively the newspaper could better 
have dealt with the complainant to reach 
a settlement either when she first 
approached the newspaper or, later, when 
the Press Council sought to mediate the 
matter. Because the newspaper failed to 
correct the errors or find another 
settlement, the complaint is upheld.
On the question of any undertaking which 
may have been given to the family, the 
Council notes the unusual circumstances 
in this case: the journalist had shown the 
January draft to the family and sought 
their correction of it. As a result, the 
family may have made assumptions on 
how the matter would be handled. The 
Press Council notes, however, that it is the 
editor, not the journalist, who has the 
discretion on the editing and publication 
of articles. In this case, it does not appear 
that this was adequately communicated 
to the complainant.

Adjudication No. 1222

On 10 September the Northcote Leader 
published an article and photo headed 
Outside aid for women inside publicising 
a forthcoming benefit concert to raise 
funds for the Women's Prison Advocacy 
program. The concert had been organised 
by Dykes on Mies, who present a regular 
program on community radio 3CR. The 
producer Libby Jamieson contacted the 
paper with details of the organiser, 
performers and cost, expecting these to 
be published. The article gave details of 
date and place but not the name of the 
organising group.
Ms Jamieson's complaint to the Press 
Council was that this amounted to 
homophobic censorship. "I would have 
thought given the large lesbian 
demographic of Northcote that the paper 
would be concerned about reflecting the 
diversity of its readers," she emailed to 
the journalist, who then offered to meet 
her to explain her reasons.
Ms Jamieson declined. The journalist did

not refer the complaint to her editor. Ms 
Jamieson did not contact anyone else at 
the paper, preferring instead to refer 
the matter to the Council.
In response, the paper claimed that the 
article "was put together to promote a 
benefit concert being held to raise money 
for the Women's Prison Advocacy 
program not specifically to publicise 
Ms Jamieson's own program". The 
paper also said that originally such 
information had been included but that 
it had removed "purely for reasons of 
space". Further, in the past, the paper 
had published a piece about Dykes on 
Mies, a point Ms Jamieson 
acknowledged.
The Council agrees that the newspaper 
had been fair and reasonable in its 
coverage of the concert. The complaint 
is dismissed.

Adjudication No. 1223

The Australian Press Council has 
dismissed a complaint by Peter Foster 
that a description  of him  as a 
"fraudster", published by The Sydney 
Morning Herald on 22 August, was 
untrue.
The article concerned a London 
interview with Cherie Booth QC, wife 
of the British Prime Minister, and 
mentions her associations with Carol 
Caplin. Mr Foster was described as an 
ex-boyfriend of Ms Caplin and a 
"convicted Gold Coast fraudster".
In support of his complaint Mr Foster 
has provided legal advice which quotes 
the Macquarie Dictionary definition of 
fraud as: "deceit, trickery, sharp
practice, or breach of confidence, by 
which it is sought to gain some unfair or 
dishonest advantage".
Mr Foster himself provided details of 
his convictions dating back to 1982, 
which resulted in four separate periods 
of imprisonment and a substantial fine.
Mr Foster has obtained international 
recognition for this series of offences, 
most of which involve false claims.
While none of Mr Foster's convictions 
are explicitly for "fraud", the Council 
believes that the word "fraudster" has 
been used by the newspaper in an 
accurate, collective sense.
Accordingly the complaint is dismissed.



10 Australian Press Council News, February 2004

Adjudication No. 1224

The Australian Press Council has 
dismissed two separate complaints by 
Peter Foster against The Courier-Mail, 
Brisbane.
In the first instance, Mr Foster 
complained about three different reports 
on 10,11 and 12 March which described 
him as having "fleeced" or "duped" 
investors. These reports arose from a 
civil case he is facing in the Federal 
Court, brought by the Australian 
Competition and Consumer 
Commission (ACCC).
On 12 March, Justice Spender of the 
Federal Court made reference to the 
three stories in The Courier-Mail, 
affirming that the ACCC is not alleging 
that Mr Foster fleeced or duped 
Australian investors in a slimming pill 
company of more than $3 million.
Mr Foster made representations to the 
newspaper over the following two 
months seeking a published correction 
along the lines of Justice Spender's 
statement.
While the Press Council believes The 
Courier-Mail was extremely tardy in its 
response, it notes that, after Mr Foster 
belatedly registered a complaint with 
the Council, the newspaper did publish 
a clarification in its Letters page on 7 
October and agreed to make a note of it 
on its archived copies of the stories.
In the second instance, Mr Foster 
complained about The Courier-Mail 
describing him as "convicted conrnan" 
in two items published on 4 and 29 July. 
Mr Foster said that he has not been 
convicted in a criminal court of law of 
obtaining money or property by fraud 
or deception. But he himself provided 
details of convictions dating back to 
1982, which resulted in four separate 
periods of imprisonment and a 
substantial fine.
Following representations by Mr Foster 
to the newspaper, on 6 October, the 
newspaper said that, "despite Mr 
Foster's lengthy list of court 
appearances", it had asked its staff to 
cease using the expression "convicted 
conrnan" to describe Mr Foster.
Despite the paper's tardiness in the first 
matter, the Press Council believes that 
the steps taken by The Courier-Mail 
adequately meet Mr Foster's concerns.

Adjudication No. 1225

The Australian Press Council has 
upheld in part, by a vote of 8 to 9, a 
complaint from Shari Sciberras about 
an article, Bikiepursuit as police target 
the "X-men" inside, published in The

Daily Telegraph on 29 April 2003.
The article was about the police 
investigating the use of youths (the "X- 
men" of the headline) by motorcycle gangs 
for low-level drug distribution, car thefts 
and break-ins.
One sentence particularly upset Mrs 
Sciberras:
Female associates - or the bikies' "old 
ladies" - are also recruited and exploited 
to work in topless bars or as prostitutes.
Mrs Sciberras, the wife of a Bandido 
motorcycle club member, complained on 
behalf of the 'Bandido Ole Ladied. She 
claimed the report was a made up of 
'unsubstantiated lies', and that none of 
the wives or 'old ladies' has ever worked 
as a prostitute or been exploited by their 
husbands. She also sought from the 
newspaper details of its sources.
The Daily Telegraph disputes the 
complaint, saying that the information 
was given to the paper by police officers 
and corroborated by the Australian Crime 
Commission. The paper says the article 
"reports a police allegation that some gang 
members' wives or partners ... are 
recruited by the gangs to work as 
prostitutes or in topless bars". It also says 
it does not specify which gangs were 
involved, and disputes Ms Sciberras's 
statement that no women associated with 
the club engaged in the activities 
described.
Mrs Sciberras' letter of protest about the 
article appears to have gone astray. She 
sent a second copy to the editor about six 
weeks later. This was not published.
The Council believes the report was in the 
public interest. But it notes that the 29 
April article did not use the word "some" 
and identified the Bandidos a number of 
times by name.
As a result, the article could be seen as 
unfair to Mrs Scibberas and her associates. 
The newspaper was under some 
obligation to provide her with redress 
through publication of balancing material. 
To the extent that nothing was published, 
the complaint is upheld.

Adjudication No. 1226

The Press Council has dism issed a 
complaint against The Sydney Morning 
Herald by Mark Braham, over the use of 
a Biblical reference in a comment article 
about changing public attitudes towards 
capital punishment.
The article (Sentence that gives oxygen to the 
vengeful) appeared following suggestions 
by the Prime Minister that state leaders 
could reopen debate on the issue. 
Recalling the early history of the death 
penalty, the writer, referring to a passage 
from the Bible, wrote:

Eye for an eye, tooth for a tooth. In the 
world of the Old Testament, killing, or 
putting out the eyes of, a vanquished 
foe was common.
Mr Braham complained that in the 
context of the article, the reference 
amounted to "an attack on Judaism as a 
cruel and vengeful religion, the Jews 
therefore, as bearers of that faith, as a 
cruel and vengeful people".
In the week following its publication, 
he wrote twice to the paper, claiming 
that the use of the death penalty was far 
more circumscribed in Jewish tradition 
than the Biblical passage suggests. 
Neither letter was published.
The Herald dismissed Mr Braham's 
concerns, arguing that a fair 
interpretation of the article could not 
lead any reasonable person to the view 
that it was using the reference to 
propagate a view about Judaism or Jews.
The Press Council agrees, noting that in 
recalling the history of retributive 
justice, the article spoke generally of 
"the world of the Old Testament" and 
did not single out the Jews as "cruel or 
vengeful". While publication of either 
of Mr Braham's letters could have 
contributed constructively to debate 
around the issue, the Herald has 
breached no Council principle in this 
instance.

Adjudication No. 1227

The Press Council has upheld a 
complaint brought by Robyn Soxsmith 
against the Canberra Times.
The complaint concerns a bylined article 
published in The Canberra Times of 15 
September 2003. The article in the 
'Consumer Voice' column was 
headlined House vendor avoids bill -  by 
luck, not judgment.
The article was written after the 
complainant had contacted the 
Consumer Voice columnist and 
requested that he should alert readers 
to an 'unscrupulous' practice of the real 
estate agency that the complainant had 
engaged to sell a property on behalf of 
her mother.
The complainant's mother had signed 
an exclusive agency agreement but no 
sale was effected within the period 
specified in the agreement. After the 
agreement had been terminated, there 
had been, from the agent, an initial offer 
of $162,000 for the property but no sale 
resulted because of disagreement over 
a subsequent reduction in the offer. The 
house was subsequently sold by another 
agent for $170,000.
Despite the fact that it did not effect the



Australian Press Council News, February 2004 11

sale of the property, the first agent made 
a claim for commission from the 
complainant's mother. The agent 
subsequently withdrew the claim after 
initial proceedings in the ACT Small 
Claims Court. The article, after 
explaining the nature of an exclusive 
agency agreement, went on to add: 'In 
this case a person ready, willing and 
able to buy the property had been found 
by the original agent. Hence the claim 
for commission.'
The article contained a number of 
comments to which the complainant 
objected. It was stated that 'The case 
illustrates the importance of vendors' 
understanding fully the nature of agency 
agreements and the care required when 
representing another person's interests.'
Referring to the claim of' unscrupulous' 
behaviour, the article stated: 'Inquiries 
indicate that this was not the case but 
that Ms S had not understood the agency 
agreement. Her incorrect assumption 
had been that the agent could claim 
commission only on the selling the 
property; but some areas of doubt in 
this case have not been clarified.'
The complainant who was not named 
but simply referred to as 'Ms S. of 
Kambah', complained that, the article 
made her Took unprofessional and 
naive'; that the article 'simply missed 
the point that was important to me'. She 
was dissatisfied with'warnings... made 
about the responsibilities in representing 
others.'
The newspaper in responding to the 
complaint accepted that 'the headline 
on the story was unfair and not 
representative of the story's content'. 
Beyond that the newspaper pointed out 
that the nature of the Consumer Voice 
column was very different from a news 
article and that the author of the column 
was seeking to offer consumer advice 
and 'in doing so will come to some 
conclusions'.
In this case, the columnist, even though 
he was informed of the chronology of 
events, wrote the article based on 
inaccurate information. The conclusions 
he drew were not warranted by the 
facts. Even though the complainant 
was not named in the article, the 
columnist was obliged to ensure the 
accuracy of this information. When 
alerted to the false premises on which 
the conclusions were based, the 
newspaper should have provided some 
balance to the complainant.

Adjudication No. 1228

The Press Council has dism issed a 
complaint against The West Australian 
over an article that argued the case against 
granting teachers a 30 per cent pay 
increase over three years.
The article, an opinion piece on the 
editorial page, made the points that 
teachers work what appear to be shorter 
hours than the general salaried workforce 
and considerably shorter than many 
professionals, they have long annual 
holidays, and in WA their first eight years 
of teaching carry automatic increases in 
pay. In addition, said the article, teachers 
with children of their own could save 
$2000 a year in expenses by not having to 
pay for child care during the holidays 
while they were at home to look after their 
children.
It was this final point that caused Dr PR 
and Ms RA Millett to complain to the 
paper and eventually to the Press Council. 
They say that teachers have to continue to 
pay for child care during their holidays so 
as to maintain their children's position in 
a child-care facility, such is the demand 
for places.
The paper says that its writer maintains 
that the continue-to-pay situation varies 
from case to case, and that she knows 
from friends and acquaintances that there 
are examples of variation. It also points 
out that the complainants agree that 
teachers with children at full-time school 
do not have to pay for vacation care.
It seems to the Press Council that there is 
a variety of rules and, beyond that, a 
variety of practices in the management of 
child care. It notes that the paper did 
publish several letters supporting the 
teachers, including a long one used as an 
opinion-page feature from a teacher. In a 
passing reference, the writer dismissed 
"any supposed child-care advantage" by 
comparing it with some disadvantage, 
but she did not directly question its 
existence.
The paper did not publish the letter from 
the Milletts, but it cited the letters it did 
publish.
The Press Council believes that the paper 
has met its obligations and allowed 
balanced opinions on the matter.

Adjudication No. 1229

The Press Council has dismissed a 
complaint by Dr Daniel King on the 
topic of male circumcision.
The complaint relates specifically to an 
article published on 5 November 2003. 
The complainant was concerned with 
what he considered to be factual errors 
contained within the article, relating to 
the inference that anaesthetic and pain 
killers are only used on circumcision 
surgery for boys (and not babies); and 
the potential for law suits later in life 
against parents who consent to the 
operation on best-interest grounds.
The 5 November article quoted the 
views of a prominent Western 
Australian obstetrician who, while 
supportive of the good public health 
argument for the procedure, did 
highlight the smaller risks associated 
with it, such as surgery going wrong 
and the issue of parental consent.
The 5 November article was a follow­
up to an earlier and more prominently 
placed article on 4 November which 
quoted the views of a leading Melbourne 
University professor from a recently 
held Perth conference on the positives 
of circumcision. Both articles however 
also mentioned the views of the Royal 
Australasian College of Physicians, 
which is reported as having a policy 
that there is no medical reason for the 
procedure.
Other than a possible ambiguity about 
the use of anaesthetic and pain killers 
for babies, the Press Council considers 
readers have been given a balanced view 
of a controversial medical procedure 
from the articles of 4 and 5 November 
and from a number of letters also 
published.

Adjudication No. 1230

The Press Council has upheld a 
complaint by Audrey Robb against the 
Fraser Coast Chronicle fora front-page 
article and an editor's colum n  
published on the same day.
The conflict that gave rise to the article 
is primarily about barking dogs. The 
Chronicle has shown a proper interest 
in this serious issue, which is the main 
noise complaint received by many 
councils. Miss Robb has a history of 
concern with this issue and speaks for 
the Barking Dog Watch Group.
Miss Robb complains that both the 
article and the column, which appeared 
on 8 July 2003, vilify her personally. She 
also complains that the article is full of 
"gossip, rumour and hearsay ... 
untruths and inaccuracies". She



12 Australian Press Council News, February 2004

considers the Chronicle has a personal 
vendetta against her.
In an unattributed quote in the article, 
Miss Robb is called " the neighbour from 
hell". The article is headlined' We've had 
enough' say neighbours. The article details 
a meeting of the residents of North Street, 
Maryborough, a meeting suggested by 
the Chronicle, to discuss the problems 
between neighbours. The meeting was 
held at the property of a neighbour and 
Miss Robb was not invited to attend.
On the same page, a further article, based 
on an interview with Miss Robb, 
headlined Audrey: they've ganged up into 
a lynch mob, offers some further 
background to her side of the dispute.
Responding to the complaint the editor 
says that Miss Robb "has been a virulent 
campaigner on the issue of barking dogs 
and noise in general." She says that the 
paper has published regular letters of 
complaint horn her in their Letters pages. 
The editor also says that her column 
was based upon the accurate reporting 
of facts gleaned from neighbours and 
councils and based upon her knowledge 
of Miss Robb's past history of " vexatious 
complaints to the Maryborough City 
Council".
The Press Council cannot presume to 
know the fine points of the interchanges 
between the parties involved in this 
highly charged issue of noise levels. It 
is, however, concerned that the article 
blurred the boundaries between a 
column and news reportage, and used 
unattributed quotes, some of which are 
damaging to Miss Robb.
The Press Council is dissatisfied with 
the response from the paper, which has 
not addressed queries about some of the 
alleged inaccuracies and untruths. While 
not agreeing that the Chronicle has a 
personal vendetta against Miss Robb, 
the Council believes it has trivialised 
and personalised an issue that is of 
genuine concern and interest.

Adjudication No. 1231

The Press Council has upheld in part a 
complaint by Yung-Fu Lee against the 
World News Weekly, a Mandarin- 
language com m unity new spaper  
published in Brisbane.
According to Mr Lee, the complaint 
arose from an editorial in the Weekly

which was critical of Taiwanese 
community associations. He prepared a 
lengthy article in reply, but the Weekly 
did not publish it, and he negotiated its 
publication in another Chinese paper.
In response to this, the Weekly published 
a further article, which Mr Lee regarded 
as containing a curse upon his safety and 
well-being. He found parts of the article 
"extremely harmful, ominous, and 
disrespectful". He wrote to the Weekly to 
protest, but again his letter was not 
published. His complaint to the Press 
Council reflected his concern with the 
article, and with the paper's failure to 
give him an opportunity to put his point 
of view.
Mr Lee said that as a resul t of the Weekly's 
handling of the matter, he felt

"emotionally depressed, vulnerable, 
and intimidated to voice further 
discussion of Taiwanese community 
affairs".
The Weekly dismissed Mr Lee's 
complaints as "frivolous and vexatious", 
and refused to offer any form of 
settlement.
The Press Council is in no position to 
determine definitively the merits of the 
dispute that triggered the sequence of 
articles underlying the complaint but 
did not find in the translations available 
to it the threats perceived by the 
complaint
Nevertheless, the Weekly's persistent 
refusal to publish Mr Lee's views was 
unreasonable, especially given the 
seriousness of his reaction to the article.

A B O U T  T H E  PR ESS C O U N C IL
The Australian Press Council was 
established in 1976 with the 
responsibility of preserving the freedom 
of the press within Australia and 
ensuring the maintenance of the highest 
journalistic standards, while at the same 
time serving as a forum to which anyone 
may take a complaint concerning the 
press.
It is funded by the newspaper industry, 
and its authority rests on the willingness 
of publishers and editors to respect the 
Council's views, to adhere voluntarily 
to ethical standards and to admit 
mistakes publicly.
The Council consists of 21 members. 
Apart from the chairman (who must 
have no association with the press), there 
are 10 publishers' nominees, ten public 
members (7 attend each meeting), two 
journalist members and an editor 
member. The newspapers' repre­
sentatives are drawn from the ranks of 
metropolitan, suburban, regional and 
country publishers as well as from AAP. 
The public is represented by people who 
can have had no previous connection 
with the press.
The Press Council is able to amend its 
Constitution with the approval of its 
Constituent Bodies. Significantly, great 
importance is placed on members acting 
as individuals rather than as the 
representatives of their appointing 
organisations.

Complaints Procedure

If you have a complaint against a 
newspaper or periodical (not about 
advertising), you should first take it up 
with the editor or other representative of 
the publication concerned.
If the complaint is not resolved to your 
satisfaction, you may refer it to the 
Australian Press Council. A complaint 
must be specific, in writing, and 
accompanied by a cutting, clear photostat 
or hardcopy print of the matter 
complained of, with supporting 
documents or evidence, if any. 
Complaints must be lodged within 3 
months of publication.
The Council will not hear a complaint 
subject to legal action, or possible legal 
action, unless the complainant signs a 
waiver of the right to such action.
Address complaints or inquiries to:
Executive Secretary 
The Australian Press Council 
Suite 10.02,1117 York Street 
Sydney NSW 2000
Phone: (02) 92611930 or (1800) 02 5712
Fax: (02) 9267 6826
E-Mail: info@presscouncil.org.au
A booklet setting out the aims, practices 
and procedures of the Council is available 
free from the above address.
It, together with other relevant material, 
is available from the Council website: 
httpv7www.presscouncil.org.au/

M anaging Editor: Ken M cKinnon; Editor: Jack R Herman; A ssociate Editor: Deborah Kirkman 

Lay-out by Jack R Herman; Printing: Print M ail ©  Australian Press C ouncil, 2004

mailto:info@presscouncil.org.au
http://www.presscouncil.org.au/

