
Australian Press Council News, August 2010   �

PRESS COUNCIL ADJUDICATIONS

Adjudication No. 1446 (December 
2009)
The Australian Press Council has 
dismissed a complaint by Ken Thomas 
against The Gold Coast Sun related to 
his letter published on August 26, 2009. 
The letter was one of a number of letters 
related to the war in Iraq published by 
the newspaper over several weeks. Mr 
Thomas complained that his letter had 
been altered unfairly resulting in loss of 
meaning. 
The Council can find no evidence of a 
breach of its principles. Newspapers have 
reasonable discretion in modifying language 
or reducing the word count of letters provided 
the published letter does not distort the 
writer’s view. In this case, the editing by 
the newspaper did not substantively alter 
the main thrust of the original letter or its 
meaning.

Adjudication No. 1447 (December 
2009)
The Press Council has upheld a complaint 
against the Herald Sun over a July 21 
feature article dealing with animal cruelty, 
which concluded that more than 100,000 
dogs and a similar number of cats were 
euthanased in Victoria every year. The 
article said that exact figures were “hard 
to get”, but appeared to draw substantially 
on the advice of an animal rescue and 
rehabilitation charity in arriving at the 
100,000 estimate that was highlighted as 
a supplement to the headline.
A strong theme of the article was that too 
many pets are being sold that are either 
unwanted or are producing unwanted 
puppies or kittens, and the writer attributed 
this to “a loophole in Victoria’s laws” that 
allows commercial operators – unlike 
pounds and shelters - to sell pets that have 
not been de-sexed. 

The complainant, Dr Harry Corbett, a 
veterinarian, said the article grossly inflated 
the number of dogs put down each year. He 
said credible sources for animal welfare 
statistics were available in Victoria, and 
that these indicated a figure considerably 
lower than those given by the feature 
writer. Dr Corbett also argued the case for 
compulsory de-sexing was flawed because 
only 25 per cent of puppies were bought 
from commercial suppliers and around 90 per 
cent of Australian pet owners already have 
their pets desexed. Dr Corbett’s attempts to 
contact the newspaper to have the figures 
corrected were unsuccessful.

The newspaper said that the journalist had 

drawn on “sound and reliable sources” upon 
which to base her analysis, having interviewed 
managers from reputable animal shelters and 
hospitals as well as the animal rescue charity 
quoted in the article. Dr Corbett said that the 
journalist’s analysis of the figures provided by 
those sources “demonstrated the triumph of 
woolly thinking over simple arithmetic”.

While the Council is not in a position to arbitrate 
on the merits of the sources from which the 
statistics in the article emerged, it believes that 
a response to those statistics from Victorian 
animal welfare authorities would have ensured 
a better balanced article, and reduced the risk 
of what appear to be very misleading figures 
being published.

Adjudication No. 1448 (December 
2009)
The Australian Press Council has dismissed 
a complaint made by Trevor Farrant 
against The Sunday Mail, Adelaide, over 
publication of an article on July 12, 2009 
and a related letter, authored by Dr Ed 
McAlister, on July 26, 2009.  
The article, headed “Disgust” after zoo trees 
felled, concerned the removal of six trees by 
the Adelaide Botanic Gardens as part of a 
redevelopment of the Adelaide Zoo.

Mr Farrant complained that the article contained 
inaccuracies that were left uncorrected once 
brought to the paper’s attention. Much of Mr 
Farrant’s assertion of inaccuracy is connected 
with his belief that the development approval 
for tree removal was granted erroneously, if not 
unlawfully.  However, this opinion represents 
only one perspective of an apparently 
contentious issue and Mr Farrant was unable to 
establish that any material point was factually 
inaccurate.  The article was fair and balanced 
in reporting the various views of the affected 
parties and the process followed in obtaining 
development approval, notwithstanding that 
it failed to address wider issues related to the 
Zoo redevelopment.

As to Mr Farrant’s complaint of inaccuracy 
regarding the origins of the pine trees, the 
article states “it has been suggested” that the 
trees were planted by the Salvation Army and 
does not convey this detail as a factual certainty.  
The paper openly disclosed that it had been 
unable to establish the origins of the trees.  
The paper published Dr McAlister’s letter a 
fortnight later stating that the pine trees have 
no connection with the Salvation Army.

In relation to the letter, Mr Farrant complained 
that the paper erred in failing to disclose that 
the letter-writer, Dr McAlister, was previously 
employed by the Adelaide Zoo.  The Council 
agrees that people should be identified where 

relevant, and known to the newspaper.  In 
this case, it would have been better had 
Dr McAlister’s previous affiliation been 
noted, but the Council does not believe 
that this omission was sufficient to uphold 
a complaint.

Adjudication No. 1449 (December 
2009)
The Press Council has dismissed a 
complaint about coverage of vandalism 
attacks on the home of the chairman of 
Gunns, John Gay. The first was published 
in The Sunday Examiner, Launceston, on 
October 11, in a page-one story headed 
Gay’s home smoke-bombed, and the second 
an opinion piece by the former Premier, 
Paul Lennon, headed Pulp mill protesters’ 
tactics are despicable, in The Examiner 
two days later.
Russell Langfield complained that the 
coverage implied a direct link between 
the vandalism and a protest against the 
controversial pulp mill the previous 
weekend.

The Press Council finds that the page-one 
news article did no more than report the 
facts of the police investigation, and that 
one of the acts of vandalism had occurred 
the same weekend as the protest.  The fact 
that police later concluded that the alleged 
smoke bomb attack was a prank, which 
the newspaper subsequently reported, does 
not detract from the newsworthiness of 
the original report.  The article did not say 
protesters had perpetrated the attacks.  

The opinion piece by Mr Lennon was 
forcefully worded and certainly suggested 
that the incidents at Mr Gay’s house were 
orchestrated by anti-mill campaigners.  
However, it was one of a number of stories 
published about the issue, which covered 
a broad spectrum of opinion about the 
proposed pulp mill including condemnation 
of the attacks by opponents of the pulp 
mill.

Adjudication No. 1450 (December 
2009)
The Press Council has upheld a complaint 
against the magazine Famous for digitally 
altering images of the two main stars of 
the Twilight films – then refusing publicly 
to acknowledge what it had done.
The celebrity magazine, on the cover 
of its September 21 issue, took separate 
photographs of actors Robert Pattinson 
and Kristen Stewart and produced a 
digitally altered image that purported to 
show the couple in a close embrace. The 



�   Australian Press Council News, August 2010

accompanying headline read You won’t 
keep us apart. 

The editor-in-chief apologised to the 
complainant for failing adequately to 
caption, disclose or credit the use of the 
digitally altered image, saying the omission 
was an oversight on the part of his team.

He said the image was not intended to deceive 
readers, but was presented “to illustrative in 
print purposes only”. However the magazine 
refused to acknowledge that the photos had 
been digitally altered.

Instead it offered $3.50 – the cost of a copy 
of the magazine – to the complainant to 
compensate “for her hurt and suffering”. 
The complainant, who describes herself 
as “a big Twilight fan”, declined to accept 
the money.

The Press Council believes a publication 
that uses a significantly altered image that 
purports to illustrate the news should clearly 
disclose the fact of that alteration.  

The complainant was previously employed 
by the Press Council, and is now employed by 
a rival magazine publisher, but complained 
in her private capacity.  The Council does 
not believe her past or current employment 
was relevant. 

Adjudication No. 1451 (February 
2010)
The Press Council has upheld a complaint 
made by The Right Reverend David 
Robarts about articles that appeared in 
The Examiner, Launceston, on June 16, 
September 22 and October 6, 2009.
The articles reported on armed robbery 
charges laid against Rev. Robarts’ wife 
and her two sons. Rev. Robarts complained 
that the first two articles contained errors of 
fact relating to his standing in the Anglican 
Church, his wife’s involvement in the alleged 
robbery and whether she had entered a plea 
that went unreported. He claimed that the 
reporting was defamatory and prejudicial 
and he objected to the references, and a 
photograph, linking him as a clergyman to 
the accused.

The newspaper countered that the reports 
were based on court papers and were 
accurate, fair and balanced. One minor 
factual error was promptly corrected.

The Council finds that The Examiner was 
unfair in its failure to report in the article 
of September 22 that Mrs Robarts and one 
of her sons had already entered “not guilty” 
pleas. It was also unfair in failing to report 
clearly and prominently in the article of 
October 6 that the charges were dropped 
against Mrs Robarts and her younger son, 
in contrast to the prominence with which 
the newspaper had previously reported 
the charges (including her status as the 
“Minister’s wife”).

Adjudication No. 1452 (February 2010)
The Press Council has upheld a complaint by 
the media adviser of the Western Australian 
Police Commissioner against The Sunday 
Times, Perth, concerning a page 1 headline 
and introductory paragraph published on 
August 30, 2009.
The headline, Crime Stoppers Slashed, with an 
additional heading Police hotline victim of new 
budget cuts, and an introductory paragraph, 
pointed to a “full story” on page 4.  The page 
1 material, as well as an editorial in the same 
edition, presented as fact the allegation that the 
Crime Stoppers budget was to be “slashed” as 
a result of state budget cuts.

The newspaper’s basis for this was said to 
be the WA Police Union, which was quoted 
prominently in the body of the report, and other 
police sources.  Towards the end of the report 
the police Commander for State Intelligence, 
Duane Bell, was quoted as saying that, although 
there had been a three per cent efficiency cut 
in the unit’s budget, this would not impact on 
Crime Stoppers call-taking ability.

The media adviser complained that The 
Sunday Times report was inaccurate, and 
misleading because the front-page report was 
presented as fact rather than allegations by 
the Police Union. He also said that a major 
change in Crime Stoppers staffing, referred 
to prominently in the article, was not a result 
of State budget cuts.

The Council finds the headline and the 
introductory paragraph, which was repeated 
in the full article on page 4, were erroneous in 
presenting claims as facts. The Sunday Times 
was entitled to report claims made by the Police 
Union and others, but once Commander Bell 
issued his denials it should have more fairly 
reflected the disputed nature of the claims in 
its page 1 material and in the editorial.

Adjudication No. 1453 (February 2010)
The Australian Press Council has upheld 
a complaint by SANE Australia against 
a bylined article and two pictures in the 
weekend edition of The Tweed Daily News 
of August 22-23, 2009.
The article and pictures, in which a man’s face 
was clearly identifiable, accompanied a report 
(about which no complaint was made) on a 
large-scale search for what was suspected to 
be a dead, naked body sighted on the banks 
of the Tweed River on the afternoon of Friday 
August 21.

Full frontal photos with the man’s genitalia 
obliterated by the word “Censored” were 
published in large format on page 1 and again 
in smaller format adjacent to the bylined article 
on page 2, in which the journalist described 
her personal reaction to the incident. 

The hunt by police, paramedics and an SES boat 
crew was fruitless until a naked man emerged 
from bushes near the newspaper’s journalist 
and a female photographer. Having taken 

photographs of him, they alerted police to 
his whereabouts and that he was alive.

The news report said that the man told police 
he had gone for a swim and couldn’t find his 
clothes when he emerged from the river. It 
also stated that the man was taken to Tweed 
Hospital for mental health assessment.  

SANE Australia asserted the newspaper 
was “fully aware” of the man’s mental state 
when it chose to “exploit his vulnerability” 
by publishing the pictures and the bylined 
article. The newspaper denied it had 
any information about the man’s mental 
condition other than that it was to be assessed, 
“as one would expect in such a situation”.

While there was a clear public interest in 
the publication of the report about a missing 
man, and the search for him, there was no 
justification for the publication of the photos 
in a form that clearly identified the man and 
did not adequately respect his privacy and 
sensibilities. Because it knew a mental health 
assessment was being made, the newspaper 
should have been more cautious in the way 
it treated the incident, including publication 
of the bylined article, which could have been 
written more sensitively.  

Adjudication No. 1454 (March 2010)
The Australian Press Council has upheld 
two complaints from Alan Pendleton, a 
Councillor in the Blacktown Council.  
Cr Pendleton submitted complaints 
concerning two articles in the Rouse 
Hill Times published on December 2 
and December 9, 2009. He alleged that 
neither article provided sufficient balance 
to those who were the subject of strong 
criticism.
The December 2 article was based on 
anonymous sources, who said that there was 
a lack of financial support from Blacktown 
Council to celebrate the Riverstone area’s 
bicentennial in 2010.  Cr Pendleton was 
singled out for criticism.  

The complainant says the article is based on a 
number of falsehoods and misrepresentations, 
the main one being that that Cr Pendleton 
had “flat out refused” the ideas presented to 
the bicentenary committee he chaired. When 
the local council’s public relations team was 
approached for a comment on the article, 
the “flat out refused” assertion, based on 
an anonymous source, was not mentioned. 
No approach for comment on the article was 
made to Cr Pendleton.

The newspaper stated that it sought and 
published comment from the Blacktown 
Council’s public relations team, which it said 
was in line with previous requests from the 
council.  It pointed out that it had offered 
the complainant a follow-up story or a letter 
to the editor to put his views, both of which 
were declined.



Australian Press Council News, August 2010   �

The Press Council has upheld this complaint.  
Despite the newspaper including comment 
from the Blacktown Council, and the 
complainant subsequently rejecting the 
opportunity for his views to be aired in the 
newspaper, the newspaper has not been fair to 
Cr Pendleton. As a quoted anonymous source 
was directly critical of the Councillor, the 
newspaper should have given the council’s 
public relations team the opportunity to 
comment on those criticisms, or preferably 
contacted Cr Pendleton directly for his 
comments.

The newspaper to its credit has since 
changed its policy regarding comments from 
local councillors, instructing its reporters 
to approach them directly in instances 
where they are identified or singled out for 
comment.

The complaint about the December 9 
edition related to the newspaper’s front 
page. The main article reported that the 
NSW State Government had announced the 
development of a new suburb. Accompanying 
it was a photo feature detailing the latest 
developments in an on-going saga involving 
a local business. The report in the photo 
feature asserted that the business would be 
a victim of the announced development and 
then quoted the business’s owner as saying 
that the local council, which had previously 
challenged aspects of his operations, was 
part of a “conspiracy to get rid of me”. In 
this article Cr Pendleton was not mentioned, 
but he said that the criticism of Blacktown 
Council reflected on him as a councillor. 

The newspaper asserted that the article 
needed to be read in conjunction with the 
main article, which it said clearly attributed 
the decision to the state government and 
its Planning Department and the reference 
critical of Blacktown Council in the article 
was a quote from the owner of the business, 
which did not require a comment from the 
council.  It pointed out that the newspaper 
had extensively covered the on-going saga 
between the Blacktown Council and the local 
business so that the council’s involvement 
in the matter was well understood.

The Press Council believes that the 
newspaper should have contacted the council 
for balancing comment in view of the strong 
accusation in the article.

Adjudication No. 1455 (March 2010)
The Australian Press Council has upheld 
a complaint by Douglas Baggaley against 
The Northern Star, Lismore, over an 
article arising from the funeral of his 
mother.
The December 30 article, headed Baggaleys 
miss Byron funeral of grandmother, reported 
that her two grandsons who were in jail 
did not attend. Half the article detailed the 
convictions of the grandsons for crimes 

committed in 2007.

Mr Baggaley said that the article belittled his 
family at a time of deep loss and had outraged 
and insulted the family, their friends and the 
community. He demanded an apology from 
the newspaper.

In response the newspaper said it had privately 
apologised to Mr Baggaley’s 91-year-old father 
and had published some of the letters to the 
editor it had received critical of the article. 
It was the newspaper’s policy only to print 
apologies when it had published material that 
was incorrect.

The Council’s principles state that news 
and comment should be presented honestly 
and fairly with respect for the privacy and 
sensibilities of individuals. This right should 
not be interpreted to prevent publication of 
matters of public record or significant public 
interest.

Mrs Baggaley’s grandsons certainly had 
attracted local and national publicity at the 
time of their convictions.

However the Council believes the newspaper 
erred in gratuitously highlighting the grandsons 
and their criminal records at such length and 
in such detail that the article was clearly 
unbalanced and, as a result, unduly offensive to 
the family, in a time of grief. The newspaper’s 
failure to print any public expression of regret 
exacerbated the offence.

Adjudication No. 1456  (March 2010)
The Australian Press Council has upheld 
a complaint from Steve Portelli over a 
bylined article in The Fremantle Herald 
on September 12, 2009. The article focused 
mainly on concerns expressed by Mr 
Portelli, chair of the Atwell Community 
Association, about plans to include 78 
Homeswest apartments in an affordable 
housing project. The concerns had been 
expressed in an email to the newspaper 
and then in a follow-up telephone interview 
initiated by the newspaper.
The article stated that Mr Portelli “said that 
many public housing tenants were ‘bone 
lazy’ with ‘no drive or aspirations to improve 
themselves or their children’s lives’.” After 
publication, Mr Portelli complained to the 
reporter that the article did not accurately 
represent his views as expressed in the 
following passage from his initial email: 

It is fact that there are many Homeswest 
tenants who cannot afford to purchase their 
own home due to justifiable reasons, there are 
also some that are bone lazy and have no drive 
or aspirations to improve themselves or their 
children’s lives. The fact is, somebody who 
owns or is buying their own home will have 
a reason to take pride in it and be considerate 
of their neighbours.

Mr Portelli asked for this passage to be 
printed in full in the next issue, together with 

an apology by the newspaper. Six weeks 
later, having had no substantive response 
from the newspaper, he complained to the 
Council that the article “misquoted” him and 
thereby “generally denigrated Homeswest 
tenants and made [him] the author of such 
defamation”. 

When contacted by the Council, the 
newspaper apologised for what it saw as 
“inexcusable” delay in responding to his 
complaint but denied misquoting him. It 
offered, however, to “consider for publication 
a further short written statement from Mr 
Portelli in which he clarifies his position, 
without claiming he was misquoted”.

The Council’s inquiry as to whether the 
newspaper was willing to print the full 
extract from Mr Portelli’s initial email and 
to apologise did not receive a substantive 
response until almost four months later, less 
than 48 hours before the Council’s scheduled 
teleconference with it and the complainant. 
The newspaper then declined to publish any 
“correction or apology” and stated that the 
reporter’s notes of the telephone interview 
with Mr Portelli supported its description of 
his views. In particular, it said that one note 
read: “You can’t have a vast concentration 
– recipe for disaster – so many in one area 
lazy and disruptive.” 

The Council considers that reliance on a note 
in these terms is not sufficient to justify failure 
to reflect the degree of balance expressed in 
the above-quoted passage from Mr Portelli’s 
initial email. If the newspaper had responded 
more promptly to Mr Portelli’s complaint, 
both initially and after the Council became 
involved, there might have been a greater 
prospect of reaching an agreed settlement.  
It might then have been reasonable, for 
example, to expect Mr Portelli to be satisfied 
with a clarification by the newspaper without 
an accompanying apology. To its credit, the 
newspaper has now established procedures 
to avoid delayed responses in future.

Note: The newspaper sought a review of the 
original draft of this finding. After reconsideration, 
the adjudication was re-issued, retaining the 
original finding, but more clearly outlining the 
events in the complaint.

Adjudication No. 1457 (May 2010)
The Australian Press Council has 
considered complaints by Jonathan Doig 
against two articles published by the 
Sydney afternoon newspaper, MX, on 
climate change issues.
The first article, dated 18 January, was 
headed Glaciers claim melts.  Mr Doig 
complained that the article relied extensively 
and uncritically on a single biased source to 
denigrate the UN’s Intergovernmental Panel 
on Climate Change, while presenting no 
opposing view.



10   Australian Press Council News, August 2010

The newspaper, in response, said that the 
article was not about climate change but 
rather about the politics involved.  It also 
stated that it regularly runs stories about 
climate change and the politics of climate 
change, and that the climate change debate 
has far too many sides to enable parties to 
claim that their side is the only accurate 
one.

Mr Doig agreed that articles in other issues 
of the newspaper had given voice to a wide 
range of views on climate change, though 
not on the specific claims made in this article 
regarding the IPCC’s reputation.

The second article, on 15 February, was 
headed Hotter in days of the knights.  Mr 
Doig complained that the headline was 
unsupported by either the source article or the 
available science.  Mr Doig suggested that 
the article, based on an extensive interview 
with the BBC by a leading climate scientist, 
had misquoted the scientist and taken his 
comments out of context, leading to a false 
impression that he no longer supported 
anthropogenic global warming theory.

In responding to this complaint, the 
newspaper noted that the article was a 
foreign-sourced report, not produced locally 
by its reporters.  It conceded that the headline 
might well have benefited from having 
included a question mark, but said that it 
still conveyed the same sentiment, namely 
an ambiguity over whether the Earth was 
hotter 700 years ago.

In considering the newspaper’s assertion 
that it was merely reprinting foreign-
sourced material, the Council emphasised 
that a newspaper is responsible for what it 
publishes irrespective of the source of the 
material.

In relation to the 18 January article, the Press 
Council dismisses the complaint. The article 
was an incremental news report contributing 
to the extensively documented and complex 
climate change debate. 

The second complaint, in relation to the 
15 February article, is upheld on the 
grounds that the headline and the first three 
paragraphs misrepresented and took out of 
context comments made by Professor Phil 
Jones in a BBC interview, on which the 
article was based. The article said that Prof 
Jones “suggested the world was warmer in 
medieval times than now”.  A transcript of 
the BBC interview shows that Prof Jones 
did not make that suggestion but, rather, said 
that there was insufficient scientific data to 
form a reliable opinion on the matter. The 
article also reported that Prof Jones “said 
that global warming may not be a man-made 
phenomenon”. The transcript, however, 
demonstrates that Prof Jones remains a 
supporter of the view that human activity 
is largely responsible for contemporary 
global warming. 

Adjudication No. 1458 (May 2010)
The Australian Press Council has dismissed 
a complaint by the Association for Berowra 
Creek Inc. over a report and an editorial 
in the Hornsby Advocate on 17 December 
2009.  Both articles dealt with Hornsby 
Council’s approval in principle of cross-
country mountain bike trails in the shire. 
The in-principle approval opened the way 
for the council to seek finance for the project 
and to prepare a draft mountain bike plan 
with reference to environmental issues. 
The association complained that the article 
quoted only a spokesman for mountain bikers 
and failed to state the views of six individuals 
and groups who spoke against the proposal.  It 
also took offence at the editorial’s portrayal of 
opponents of the scheme as “NIMBYs” and 
“fearful Freddies”. 

The newspaper replied that its article stated 
there were dissenting voices in the debate. 
The article was about moving forward once 
the scheme had won in-principle approval, and 
not about re-presenting the arguments that had 
failed to sway council.  The article quoted one 
of the pro-bike trail advocates from the council 
debate whose comments, the newspaper said, 
presented the contrasting issues in the matter. 
The editor said he stood by his right to express 
in the editorial, which was clearly labelled 
“opinion”, his strong support for dedicated 
mountain bike trails.

The association also complained that the 
newspaper ignored two emails it sent on 20 
December 2009 and 21 January 2010.  The 
first appeared to be in the form of a letter to 
the editor designed for publication and the 
second was a re-send of the same letter, with a 
covering note referring in part to the need for the 
newspaper to provide “a reasonable and swift 
opportunity for a balancing response”.  While 
the newspaper did not publish correspondence 
from the association, it did publish a letter 
from an opponent of the bike trails on 7 
January, and posted for-and-against views on 
its website between 18 December 2009 and 
11 January 2010.

The Press Council finds that the article 
principally concerned a new development in 
an on-going issue that continued to be reported 
in the newspaper. Accordingly, the article did 
not need to cover all sides of the debate. In 
these circumstances, the published letters on 
the article in the newspaper and on its website 
provided sufficient balance and the editorial 
was within acceptable bounds as a clearly 
designated expression of the newspaper’s 
opinion.

Although the complainant expected a reply 
from the newspaper to its submitted letter, it is 
the general practice for newspapers to do this 
only when there are particular circumstances. 
The Press Council can see nothing in this case 
that would require the newspaper to reply.

Adjudication No. 1459  (May 2010)
The Australian Press Council has 
considered a complaint by Michael 
Hinton against an article published by 
The Crookwell Gazette on December 8, 
2009 headed Complaints against Council 
staff “frivolous”.  The article reported 
that at a meeting of the Upper Lachlan 
Shire Council the Mayor, Cr John Shaw, 
had said that he had dismissed “formal 
complaints” made by Mr Hinton against 
two senior officers.  
Mr Hinton did not dispute that the Mayor had 
made the statement and that the newspaper 
was entitled to report it. But he said that the 
Mayor’s statement was inaccurate because 
he had merely inquired about the procedures 
for making a formal complaint. He asked 
the newspaper to ascertain the facts itself 
and report that he had not made a formal 
complaint.

The newspaper drafted an article that 
complied with Mr Hinton’s request and with 
which he was satisfied. It was subsequently 
altered simply to report Mr Hinton’s 
assertions, rather than to state that the 
assertions were correct. He objected to the 
revised version as “not making sense” and 
being “watered down”. 

The newspaper sought legal advice that, it 
said, was to the effect that the newspaper 
had no obligation to determine itself whether 
a formal complaint had been made and, if 
it did so, could be at risk of proceedings 
for defamation. The newspaper did not 
publish either version of the article. It 
invited Mr Hinton to contribute something 
for publication in his own name, but its 
lawyers said a proposed contribution was 
defamatory.

The Press Council considers that the 
newspaper was clearly entitled to report 
the statement made by the Mayor at a 
council meeting but, when the allegation 
of inaccuracy was brought to its attention, 
it was necessary for the newspaper to make 
a reasonable offer to publish Mr Hinton’s 
assertions. It considers that the second 
version of the proposed article was sufficient 
for that purpose.

The Press Council recognises that Mr Hinton 
wanted the newspaper to report itself that 
the Mayor’s statement was inaccurate, rather 
than only his assertion to that effect. But, in 
all the circumstances, it considers that the 
newspaper’s offer of the second version was 
a reasonable response, as was its decision 
not to publish that version in the light of Mr 
Hinton’s objection to it. Nevertheless, it is 
regrettable that the newspaper did not make 
its readers aware either that the Mayor’s 
statement had been incorrect or, at least, that 
Mr Hinton disputed its accuracy.



Australian Press Council News, August 2010   11

Adjudication No. 1460 (May 2010)
The Australian Press Council has dismissed 
a complaint against a court report headed 
Jail suspended for market pair published on 
30 January 2010 in The Cairns Post. 

The report related to the plea of guilty by a 
local couple to a charge of growing cannabis 
at their farm. The complainants, Narella 
and Miguel Antequera, objected especially 
to a photograph (taken some years earlier) 
showing Mrs Antequera selling produce 
at her regular stall in a prominent Cairns 
market place, which had accompanied the 
court report.  They also argued that the text 
focused inappropriately on their market 
business and contained some factual errors 
in references from the hearing to the manner 
in which they had grown the cannabis. 

The Cairns Post replied that the link to the 
market business was justified because the 
couple’s defence in court had referred to 
the stall. It also said that the photograph 
was taken in a public place and that the old 
photograph was a valid illustration of their 
continuing role at the market. It denied 
that there were factual inaccuracies in the 
report.

The Press Council considers that text and 
photograph were not unfair in linking 
the Antequeras with their market stall, 
especially as their business and stall were 
mentioned in the court hearing. The use 
of an old photograph was reasonable in 
the circumstances and the alleged factual 
inaccuracies were not of a kind that, even 
if shown to be incorrect, significantly 
prejudiced the Antequeras.

Adjudication No. 1461 (July 2010)
The Australian Press Council has 
considered a complaint about a report in 
The Age on 4 February 2010 of a meeting 
between Lord Christopher Monckton, 
a leading “climate change sceptic”, and 
the Opposition Leader, Tony Abbott. In 
its report, “Mad Monk” meets Monckton, 
the newspaper published a photograph of 
the upper half of Lord Monckton’s face 
against a plain dark background.
Kathleen O’Connor has complained that the 
photograph places unnecessary emphasis 
on Lord Monckton’s eyes.  According to 
Ms O’Connor, Lord Monckton “suffers 
from Graves’ disease which can lead to 
protruding eyes”.  The complainant suggests 
the photograph is specifically designed 
to mock and denigrate Lord Monckton, 
believing that it was “specifically chosen to 
form an adverse opinion about the person 
before the article is read.” She wrote a letter 
to the newspaper for publication in response 
to the image. Her letter on the matter was 
not published.

The paper responded to the complaint by 
rejecting the assertion that that the image 

was “specifically designed to mock and 
denigrate” Lord Monckton. It also stated that 
a small number of letters criticising the use of 
the photograph had been received, including 
Ms O’Connor’s, and one of these letters was 
published on 5 February 2010.  The paper 
maintained that the photograph of Lord 
Monckton showed “his eyes in stark relief, but 
it was no more than a photograph of the man’s 
face”.  The newspaper denied that it would 
ever “seek to mock or denigrate someone on 
the basis of their looks or disability”.  

The Council considers that the photograph was 
striking but did not place gratuitous emphasis 
on a symptom of Lord Monckton’s medical 
condition. The headline was acceptable as 
a tongue-in-cheek headline playing upon 
the men’s nickname and name respectively. 
Accordingly, the complaint is dismissed.

Adjudication No. 1462 (July 2010)
The Australian Press Council has considered 
a complaint by the Australian Macedonian 
Human Rights Committee (AMHRC) against 
Neos Kosmos (English edition), a newspaper 
in the Australian-Greek community, arising 
from an online article published on 27 October 
2009 under the heading Gruevski makes claims 
in Sydney speech. 

The complaint focused on the opening 
paragraph that read:

The Prime Minister of the former Yugoslav Republic 
of Macedonia (fYROM), Nikola Gruevski has made 
irredentist claims against Greece and Bulgaria 
during a speech to the Skopjan community in 
Sydney.

The AMHRC took exception to the word 
“irredentist”, complaining that it was a 
grotesque manipulation of the truth, and that 
Mr Gruevski did not make any claims in 
his speech upon any other nation’s territory. 
Moreover, it complained about the word 
“Skopjan”, describing it as “a pejorative term 
which indicates that ethnic Macedonians do not 
exist and that they constitute a community of 
culturally inferior people”. The AMHRC was 
disappointed that the paper failed to accept 
responsibility for its actions in publishing 
the article and it requested appropriate 
corrections.

The paper responded by noting that the online 
article was taken directly from a wire service 
from Greece. It admitted that the article was not 
edited to meet its own policy on the naming of 
FYROM and people who come from FYROM 
or lay claim to that identity. On receipt of a 
letter from the AMHRC, it made immediate 
modifications to its online story to address 
the complaint, deleting the offending first 
paragraph with its “irredentist” claim and use 
of the term “Skopjan”. 

In its 2 November print edition, the paper 
published a revised and expanded article, 
starting with a report on a subsequent meeting 
between Mr Gruevski and the Greek Prime 

Minister before its report on the visit to 
Australian. The revised article referred to 
a meeting between Mr Gruevski and then 
Prime Minister Rudd and, like the revised 
online article, omitted the offending first 
paragraph of the original story.

The Council’s principles require newspapers 
to have regard to the sensibilities of 
individuals in their reporting of news and 
of commentary on that news. In a diverse 
society like Australia, that includes trying to 
avoid publication of material that is likely 
to be grossly and unnecessarily offensive to 
particular communities. 

The Council welcomes the prompt action 
of the newspaper in immediately removing 
from its online edition the opening paragraph 
of the original article and the subsequent 
omission of that paragraph from the article 
in the print edition. It also notes that Neos 
Kosmos (English edition) has taken steps to 
ensure that the matters raised in the AMHRC 
complaint are not repeated.

The AMHRC insisted that the paper should 
also publish a “retraction and apology”, 
which would necessarily have drawn specific 
attention to the offensive material and its 
removal. The Council does not censure 
the paper for refusing this request, partly 
because the main effect of such an apology 
might be to inflame the situation on either 
or both sides of the dispute and also because 
of the paper’s swift correction and action to 
prevent repetition. Similar publication in 
future, however, is likely to attract strong 
criticism from the Council.  

Adjudication No. 1463 (July 2010)
The Australian Press Council has 
considered a complaint by Jane Mengler 
concerning an article, The Audacity of 
Hate, in The Sydney Morning Herald’s 
Good Weekend magazine on 26 September 
2009. The article focused on the life of Dr 
Jim Saleam, who is a member of the 
Australia First party that seeks to be 
registered as a political party for the next 
federal election.
The article reported that Ms Mengler is Dr 
Saleam’s former wife and that they had 
two children before she left the marriage 
after five years. It also reported that she 
subsequently married a convicted murderer 
in a prison chapel ceremony in 1993. It 
quotes an anonymous source referring to 
her as a “notorious persons’ groupie” who 
had previously been “involved with a figure 
from the Griffith mafia scene”. The article 
also reported an incident when two people 
broke into Dr Saleam’s home and shot Ms 
Mengler in the leg. 

Ms Mengler’s complaint said that the 
reference to involvement with a mafia 
figure implied a sexual involvement, which 
was untrue. She said that the description of 



12   Australian Press Council News, August 2010

her marriage to Dr Saleam was unfair and 
offensive to her and their children. She also 
complained about lack of fairness in the 
reference to her shooting, which she says 
was payback for her exposure of a corrupt 
policeman, and in the use of the “groupie” 
quotation, which she says came from a 
demonstrably biased and unreliable source 
whom she names. 
The magazine replied that a thorough profile 
of Dr Saleam could not reasonably exclude 
mention of his former wife and mother of 
his children. It also pointed out that at the 
time of her subsequent marriage in prison 
she had cooperated in detailed publicity. It 
said that the source of the “groupie” and 
“Griffith mafia” references had proved to 
be reliable on other, verifiable, matters and 
it had also made many attempts to contact 
Ms Mengler for her version of events.  The 
magazine had asked Dr Saleam for her 
contact details, or to pass a message on to 
her, but he had declined on the ground that 
she was now in fragile health and leading 
a very private life. 
The Council considers that it was appropriate 
for Ms Mengler’s two marriages, and the 
shooting incident, to be mentioned in a 
detailed profile of this kind. Accordingly, 
these aspects of her complaint are dismissed. 
However, the Council upholds the aspect 
of her complaint concerning anonymous 
quotations referring to Ms Mengler as a 
“notorious person’s groupie” who had 
been “involved with a figure from the 
Griffith mafia scene”. They were reasonably 
capable of being interpreted as offensive 
references to her and were unsupported by 
other evidence. They were not of sufficient 
public interest and relevance to the article to 
justify publishing, especially in the absence 
of corroboration 
After being made aware by the Council 
of Ms Mengler’s complaint, the magazine 
offered to publish a “letter to the editor or 
clarification” about the Griffith assertion. 
She declined the offer, stating: “This affair 
could never have been resolved by a letter 
to the editor. The damage was too great ...”.  
The Council nevertheless welcomes the 
magazine’s offer as a substantial attempt 
at mitigation.

Adjudication No. 1464 (July 2010)
The Australian Press Council has 
considered a complaint by Dr James 
Saleam about an article, The Audacity 
of Hate, in The Sydney Morning 
Herald’s Good Weekend magazine on 26 
September 2009. The article focused on 
the life of Dr Saleam, who is a member 
of the Australia First party that seeks to 
be registered as a political party for the 
next federal election.
Dr Saleam said that the article was 
unbalanced, unfair and suppressed relevant 
facts.  He rejected a large number of claims 
made in it and the reliability of a number of 

its sources, some of whom were not named in 
the article. He said that, although the journalist 
had interviewed him twice at length, he was 
not given the opportunity to respond to these 
claims and the article bore little relationship 
to the interviews. 
Dr Saleam denied the assertions that he had 
had an association with Nazism and that the 
National Action organisation was associated 
with racism and criminality at the time he 
was a leading member of it. He disputed 
instances of that type of behaviour that were 
alleged in the article and also the impression 
that was conveyed about his childhood in 
Maryborough. Dr Saleam complained that the 
article focussed excessively and inaccurately 
on his racial background and included offensive 
and inaccurate claims about his mother and the 
end of his parents’ marriage.
The magazine said that the story was a serious 
and careful portrayal of a person who was well-
known for his views but had not previously 
been the subject of a detailed profile of this kind. 
The journalist, Greg Bearup, had researched 
the story at great length and spoken to about 
50 people, some named and some anonymous. 
It stood by the assertion that Dr Saleam had 
been associated with the Nazi Party and had 
led National Action when it was a violent and 
racist organisation that harassed and bullied 
people who disagreed with him.
The magazine said that the article included 
these matters because they were true and 
pertinent. It pointed out that, as stated in 
the article, Dr Saleam has several criminal 
convictions for offences related to behaviour 
of this kind although he alleges that they are 
part of a conspiracy against him.  It said that the 
material on his ethnic background was accurate 
and highly relevant in light of his vigorous 
support for a White Australia policy. It disputed 
Dr Saleam’s view that the remarks by a named 
source about his mother were offensive to her 
and irrelevant to the article.
The Council has considered Dr Saleam’s 
complaints but, with one exception, dismisses 
them as not establishing a breach of its 
principles. The article concerned matters 
of legitimate public interest to which the 
assertions in it were relevant and supported 
by a reasonable degree of evidence, including 
photographs and judicial decisions. The use of 
anonymous sources was limited and acceptable 
in the circumstances. 
The exception to this conclusion concerns 
the final sentence of a source’s quoted 
assertion about Dr Saleam’s mother. The 
Council considers that this sentence, which 
is reasonably capable of being interpreted in 
a highly offensive manner, was not of such 
substantial importance to the purpose of the 
article as to justify its publication, especially 
as it had not been put explicitly to Dr Saleam 
or his mother for comment. 

Adjudication No. 1465 (July 2010)
The Australian Press Council has 
considered a complaint from Maxwell 
Hayes about a cartoon in The Sunday 
Age on 25 April 2009. A complaint was 
also received from the Victorian division 
of the RSL. 
The cartoon depicted a monument 
headed “Great War / Roll of Honour” on 
which were inscribed, at least once each, 
BURN, DECAPITATE, DISEMBOWEL, 
DESTROY, HACK, IMPALE, KILL, MAIM, 
POISON, RAPE, SHATTER, TORTURE 
and WOUND in an alphabetical list of the 
same kind as is used on war memorials 
throughout Australia to commemorate the 
names of service personnel.

Mr Hayes complained that the cartoon, 
published on Anzac Day, was a “stain on 
the honour and integrity of hundreds and 
thousands of personnel who were killed and 
served in Australia’s battles to preserve ... 
freedom”. The RSL complained in similar 
terms.

The Sunday Age replied that the cartoon 
“was a statement about the savagery and 
terrible human cost of war in general” and 
that it was not directed at Australian service 
personnel.  It said that the cartoon dealt with 
issues acknowledged on Anzac Day: “War 
exacts a terrible toll and its casualties are 
the price of peace”. The newspaper said that 
the cartoonist, Michael Leunig, had meant 
no offence to war veterans and none should 
have been taken. The newspaper published 
prominently, under the heading, Leunig’s 
view a distasteful disgrace, letters from 
Mr Hayes and others strongly condemning 
the cartoon.

The Council’s principles provide that 
newspapers have a wide discretion in 
publishing material but where material 
could reasonably be expected to cause 
offence newspapers should balance the 
public interest with the sensibilities of their 
readers.  

The Council recognises that the cartoon is 
likely to have caused deep offence to many 
people who regarded it as a savage slur on the 
conduct of service personnel. The Council 
also recognises the right of the cartoonist to 
express his view about aspects of war. It is 
appropriate that cartoons and other published 
material are often provocative, challenge 
orthodoxies, highlight contradictions and 
raise awkward questions.

In dealing with complaints of this kind, 
the Council gives great weight to what 
it perceives to be in the public interest.  
The Council regards the public interest in 
allowing freedom of expression as being of 
such importance that in this instance, despite 
the deep and regrettable offence caused to 
many people, the complaint should not be 
upheld. 



Australian Press Council News, August 2010   13

This decision has been arrived at after much 
deliberation and debate, reflecting the great 
difficulty of balancing the fundamental 
principles of freedom and fairness in this 
context.

Adjudication No. 1466 (July 2010)
The Australian Press Council has 
considered a complaint that a report in 
The Mercury newspaper on 22 January 
2010 substantially damaged the Ethics and 
Sustainability Party’s attempt to register 
for the 2010 Tasmanian election.
The article, which highlighted complaints 
about the party’s recruitment methods, 
paraphrased the Deputy Electoral 
Commissioner, Julian Type, as saying that 
registration required 100 signatures of party 
members on statutory declaration forms 
witnessed by a Justice of the Peace.

The party’s Interim Secretary, Sven 
Wiener, complained that the article 
omitted to mention that the forms could 
also be witnessed by Commissioners of 
Declarations, who are much more plentiful 
in Tasmania than JPs. He said that this 
omission had “caused substantial damage” 
to the party’s bid for registration because 
one of the two objections to registration 
mentioned the need for witnessing by a JP 
and thus was a direct result of The Mercury’s 
reporting.

In reply, The Mercury acknowledged that 
Mr Type had told it that Commissioners 
of Declarations could be witnesses but 
unfortunately this had been omitted during 
sub-editing. It noted that the party’s 
application for registration had been 
unsuccessful for reasons unrelated to the 
status of witnesses. It pointed out that Mr 
Type had subsequently told Mr Wiener that 
he did not attach any great weight to the 
omission and it also argued that the party 
had not shown a causal link between the 
article and the objection.

The Council considers it is clear that the 
principal complaint in the statement by 
the people who lodged the objection in 
question was that they had been asked to 
sign the declaration on the basis that it was 
an anti-pulp mill petition, rather than an 
application to join a new political party. 
They strongly believed they had been 
“fraudulently and unknowingly recruited as 
members”. They raised the question of the 
lack of witnessing of their declaration by a 
JP only as a subsidiary point. 

The Council concludes that, while regrettable, 
the newspaper’s failure to mention the 
Commissioners of Declaration did not 
damage the party’s registration attempt and 
was not a significant breach of the Council’s 
principles requiring publications not to 
deliberately mislead or misinform readers by 
either omission or commission. Accordingly, 
the complaint is not upheld. 

Adjudication No. 1467 (July 2010)
The Australian Press Council has considered 
a complaint by Marek Swida about a letter 
to the editor published in The Age on 2 
February 2010. This letter was a response 
to a letter published the previous day that 
had stated that “Jews’ use of non-violence” 
led to “the death of millions… in Nazi 
concentration camps”. 
The letter of 2 February, headed Blaming the 
victim, said, in part: “It was the complacency 
and co-operation of the non-Jewish citizens 
that enabled the Nazi atrocities. Compare the 
outcome of the Warsaw Ghetto uprising (total 
annihilation) with the [civil disobedience] 
which rendered [Nazi] policy unworkable in 
Denmark”.

Mr Swida was born in Poland and his family 
lived there during the time in question. He 
was deeply offended by the letter, stating that 
“Poland was occupied by Germans at this time 
and any help to Polish citizens of Jewish origin 
was punishable by death ...” He requested an 
“unconditional apology to Poles for blaming 
them of complacency and co-operation with 
‘Nazis’ in their anti-Jewish atrocities.”  He had 
previously submitted a letter to the editor on 
a similar issue, and now reiterated his request 
for it to be published.

The Age said that the 2 February letter was not 
inherently offensive and that, while Mr Swida, 
as a person of Polish origin, might be entitled 
to object strongly to the viewpoint in the letter, 
the letter writer was equally entitled to hold 
that view. It said that his letter had not been 
published because the 2 February letter did 
not criticise him personally, it had published 
a letter by another person that covered the 
same issues as Mr Swida’s letter, and it had to 
make choices between many letters on many 
different subjects.

In the circumstances of this case, there were 
good grounds for publishing a letter disagreeing 
with the implications of the Polish reference 
in the 2 February letter. The letter that the 
newspaper subsequently published from 
another person did not address that reference. 
However, Mr Swida’s own letter was, both in 
tone and form, one that the newspaper was 
reasonably justified in declining to publish.

Accordingly, the Council does not uphold Mr 
Swida’s complaint. In light of earlier disputes 
between Mr Swida and The Age on similar 
issues, the Council suggests that consultation 
about the form of publishable letters from him 
might help to prevent future complaints. 

Adjudication No. 1468 (July 2010)
The Australian Press Council has considered 
a complaint against The West Australian 
about a photograph and caption used to 
illustrate a front-page article on 16 March 
2010 about the findings of a Department of 
Indigenous Affairs report into conditions in 
the town of Roebourne. 

The large photograph showed an Aboriginal 
man standing in his kitchen and was 
captioned: “Surrounded by squalor: [the 
named man] in his filthy kitchen in the 
area known as ‘The Village’ in Roebourne. 
He says no one should have to live in such 
conditions”. The article itself dealt almost 
solely with the findings of the report but 
added that the man “who lives among the 
squalor, said no one should have to live in 
such conditions”. 

On the following day, the newspaper 
published 16 of what it says were about 
60 letters received on the issue and 
it accompanied them with a smaller 
reproduction of the photograph. Almost 
all of the published letters focused on 
strongly criticising the man for not taking 
responsibility for keeping his kitchen clean 
and tidy. 

In a follow-up “Opinion” article, the writer 
of the 16 March article referred to the 
angry letters and then wrote: “Admittedly 
and disappointingly, the captioning of the 
photograph on the story probably didn’t 
win [the man] any sympathy. But most 
frustratingly, once again the substance of the 
story appeared to be lost as readers vented 
their anger about Aboriginals not looking 
after public housing”. 

The complainants are Assoc Prof Ted Wilkes, 
who is an Aboriginal elder, and Prof Rob 
Donovan, who is deputy chairman of the WA 
Ministerial Council on Suicide Prevention. 
They contended that the photograph and 
caption were offensive, exposed the man 
to personal ridicule and reinforced negative 
stereotypes about the Indigenous people. 
They said that the newspaper aggravated 
the unfairness by publishing so many letters 
criticising the man. They noted that most 
letters referred solely to the photograph and 
caption, which had clearly focused criticism 
on him individually and overwhelmed the 
very different tone of the article itself.

The newspaper contended that the man used 
the words attributed to him in the caption 
and meant them to refer to the conditions 
in his kitchen as symptomatic of general 
living conditions in the community. It 
said that the man was drawing attention to 
overcrowding, alcohol and drug abuse that 
caused the people of Roebourne to live in 
squalor and that he believed that “if people 
see pictures of these conditions someone 
will do something about it”. 

The newspaper said that it did not agree 
with the sentiments of the critical letters 
but did not prohibit readers from expressing 
their opinion. It pointed to publication in 
subsequent days of some more sympathetic 
letters and articles and of an editorial 
arguing for constructive action to improve 
conditions in Roebourne. It contended that 
since the report on 16 March the Department 
of Indigenous Affairs had prioritised 



14   Australian Press Council News, August 2010

initiatives to address the town’s problems. 
The newspaper also said that the man and 
other Aboriginal people in his community 
and elsewhere were very happy with the 
article and the attention it had drawn to 
their problems. 

The Council regards the article as a frank and 
balanced report of concerns about conditions 
in Roebourne. Unfortunately the picture 
and its caption allowed the apparent thrust 
of the article to be distorted by focusing on 
conditions in one man’s kitchen, thereby 
conveying a misleading impression of 
the article and the man’s concerns. This 
effect was exacerbated by publication on 
the following day of an excessively large 
number of letters focusing on the state of 
his kitchen and making criticisms of him 
in very similar terms.

The Council considers that the newspaper 
erred in allowing these cumulative effects 
to occur. To that extent the complaint is 
upheld. On the other hand, the newspaper is 
to be commended for its decision to publish 
the article itself, which was a valuable 
contribution on a matter of great public 
importance.

Adjudication No. 1469 (July 2010)
The Australian Press Council has 
considered a complaint by Jennifer Nash 
about references to her in reports by The 
Courier-Mail on 17 March 2010 about a 
Your Right to Feel Safe Forum.

The forum was attended by about 300 
people, including Ms Nash, and was 
addressed by community leaders, including 
the Attorney-General, Cameron Dick, on 
issues of policing, justice and sentencing. 
At one stage Ms Nash put on a sandwich 
board reading  “Bullied schoolboy wants 
independent investigation on judicial 
corruption” and moved towards the podium 
to make a point to Mr Dick. She later spoke 
directly with him.

The Courier-Mail’s brief online report stated 
in the last paragraph: “During the forum, one 
man was ejected for storming the podium 
and a woman was walking around wearing 
a sandwich board opposing bullying”. The 
longer print report referred to her as follows: 
“another woman stood by the Minister 
silently, decked in a sandwich board that 
called for an independent investigation into 
her bullied son’s plight”. It was accompanied 
by a photograph that included, in the 
background, Ms Nash wearing the board, 
although many of the words were wholly 
or partly obscured.

Ms Nash complained that the reporting 
was dishonest and misleading and ridiculed 
her, including by making it appear that she 
was walking around “like a pizza seller”. 
The second article was wrong, she says, in 
stating that she “stood ... silently” as she 

clearly spoke to the Minister. She accused the 
newspaper of failing to investigate and report 
her allegations of judicial abuse and corruption 
in relation to her complaints about bullying 
of her son at school some years earlier. She 
hoped to use her attendance at the forum to 
draw attention to these concerns.

The newspaper argued that it fairly and 
accurately reported the events at the forum.  It 
said that Ms Nash’s complaints could be highly 
defamatory and would require substantive 
investigation before publication could be 
contemplated and that “Ms Nash would prefer 
we report her unproven claims”. It invited her 
to submit a letter to the editor for consideration 
in the usual way.

The Council does not find anything significantly 
inaccurate or objectionable in the reports of Ms 
Nash’s activities at the forum. As the forum 
was about community safety, it was reasonable 
to mention the bullying aspect of the sandwich 
board without referring also to allegations of 
judicial corruption. Accordingly, the complaint 
is dismissed. 

Adjudication No. 1470 (July 2010)
The Australian Press Council has considered 
a complaint by Helen Orpin about an 
article in the News-Mail, Bundaberg, on 
13 February 2010. The front-page article 
headed NEIGHBOURS FROM HELL was 
accompanied by a photograph taken from 
the street of Ms Orpin standing at her 
front door. 
The story continued to the second page 
with another photo of Ms Orpin, this time 
standing in her front yard with the street sign 
in the foreground. The article dealt with a 
neighbourhood dispute and a 20-signature 
petition to evict Ms Orpin and her family from 
a privately rented property.

Ms Orpin complained that her privacy had 
been invaded by the article. She said that, 
having been drawn to her front door by the 
journalist’s visit, she repeatedly asked that no 
photographs be taken and was promised that her 
name would not be published.  Her complaint 
denied a number of the assertions made in the 
article about her and said that she gave no 
permission for her name or photo to be used. 
The complaint suggested that the petition was 
generated by a relative with a personal grudge 
and that the police had attended several other 
addresses in the street, not just her own.   

The News-Mail stated that it had wanted to 
write a “name-and-shame” story about anti-
social behaviour of considerable community 
concern and to show that they had “confronted” 
Ms Orpin. It said that photographs taken in 
public about a matter of public interest can 
generally be published, even against the 
objections of the persons portrayed, and it 
claimed that Ms Orpin was not promised 
anonymity. 

The newspaper argued that the story was 

justified by complaints from a number of 
neighbours about behaviour in the house, 
confirmation by police that they had attended 
several addresses in the street, and comment 
from the real estate agent who let the house 
to Ms Orpin. It claimed that she had been 
given ample opportunity to respond to her 
neighbours’ complaints and to give her 
side of the story, both during the visit and 
subsequently. The newspaper acknowledged 
that since publication it has become aware 
that the situation may not be as clear-cut as 
it assumed at the time but it has not reported 
to that effect.

The Council considers that reporting 
allegations of anti-social behaviour affecting 
neighbours is often in the public interest, 
especially in regional and community 
newspapers. However, the News-Mail had 
not made sufficiently thorough investigations 
to justify publishing photographs taken 
of Ms Orpin at her front door, in these 
circumstances against her wishes, and 
accompanied by a headline and text 
presenting serious allegations as if statements 
of fact. Accordingly, the complaint is upheld 
on these grounds. 

This does not mean, of course, that credible 
allegations of anti-social behaviour cannot 
be vigorously investigated and reported, 
including the use of photographs taken of 
people in circumstances where they have 
no reasonable expectation of protection in 
this respect. 

Adjudication No. 1471 (July 2010)
The Australian Press Council has 
considered a complaint by Cr Heather 
Wehl alleging inaccuracy and unfairness 
in reports published by The Fassifern 
Guardian about local council business.
On 16 December 2009, the newspaper 
reported that a proposed childcare centre 
development was in jeopardy and that Cr 
Wehl had moved in council to substantially 
reduce the roadworks charges on the centre. 
It reported that Cr Swanborough supported 
the reduction. Cr Wehl then wrote a letter to 
the editor stating that, while Cr Swanborough 
had formally seconded her motion to allow 
debate to proceed, he had voted against it 
and was generally an advocate of higher 
development-related fees. 

Instead of publishing the letter in its next 
edition on 23 December, the newspaper 
quoted almost all of it in a news story that also 
included comments by Cr Swanborough. He 
said that Cr Wehl’s statements were “partly 
true and partly false” because although he 
had not voted for her motion some of his 
remarks on a later motion about broader 
issues could indirectly support reductions 
in charges of this kind. The same edition 
included a ratepayer’s letter commending 
Crs Swanborough and Wehl for trying to 
reduce the centre’s charges.



Australian Press Council News, August 2010   15

Cr Wehl complained that the newspaper 
should have published her letter as such, 
rather than put it into a news story including 
remarks by Cr Swanborough about which 
she had no chance to comment. She said the 
article on 23 December, and the ratepayer’s 
letter, had reinforced the misperception that 
Cr Swanborough had supported her efforts 
to reduce the centre’s charges. 

The newspaper said that its story gave a 
full account of Cr Wehl’s position and it 
had balanced these with Cr Swanborough’s 
response. It said that if Cr Wehl had written 
to the editor setting out her concerns the 
letter would have been published. Cr Wehl 
said, however, that past experience led her 
to believe that the newspaper was unlikely 
to publish such a letter from her.

The Council considers that the newspaper 
was entitled to use the material in Cr Wehl’s 
letter to the editor in a news story and to 
add a response from Cr Swanborough. Its 
reporting of his response, however, left 
open the misperception of which Cr Wehl 
complained. It would have been appropriate 
to seek her comment on the response but her 
concerns could also have been addressed by 
a further letter to the editor. The Council 
is not persuaded that such a letter would 
have been rejected. In these circumstances, 
the complaint against the newspaper is not 
upheld.  

During the process of dealing with this 
complaint, the Council became aware that 
the editor of the Fassifern Guardian stood 
against Cr Wehl in a previous council 
election. The editor denies any bias but the 
Council observes that circumstances of this 
kind can involve risks of conflicts of interest 
that may not always be adequately addressed 
by disclosure.

Adjudication No. 1472 (July 2010)
The Australian Press Council has 
considered a complaint about an article 
in The Age on 15 October 2008, which 
described in detail a series of allegations 
by an unnamed woman against former 
Victorian Minister Theo Theophanous, 
including that he had “raped” her 
inside Parliament House. The matter 
was then under police investigation and 
the article claimed that the allegations 
were the reason why Mr Theophanous 
had stood down as a Minister a few days 
earlier. The lengthy article consisted 
largely of quotations and paraphrases 
from an “exclusive interview” with the 
woman, especially about the impact on 
her subsequent well-being.
The Sunday Age published a feature 
article on Mr Theophanous four days later. 
It included a number of unfavourable 
assertions about Mr Theophanous and his 
political career. The Sunday Age published a 

second feature article in January 2009 that gave 
Mr Theophanous an extensive opportunity to 
provide his own views about the woman’s 
allegations and his political career.

Mr Theophanous was charged with rape on 24 
December 2008 but seven months later, after a 
committal hearing, the charges were dismissed. 
The magistrate held that the prosecution’s case 
was “... not sustainable on the evidence at any 
level. It is inherently weak; it lacks credibility, 
reliability and truthfulness ...”. The dismissal 
and the tenor of the magistrate’s findings 
were reported on page one by The Age the 
next day.

The Age article 

Mr Theophanous complained to the Council 
that the article, written by Carolyn Webb, 
seriously damaged his reputation and put 
the authorities under pressure to charge him. 
He said that the court proceedings, in which 
Ms Webb was a witness, revealed that the 
allegations reported by her differed in key 
respects (including the date and place of the 
alleged rape) from an earlier version given to 
her by the woman. These differences were not 
mentioned in her article. 

Mr Theophanous said that Ms Webb had a pre-
existing friendship with the woman and had 
visited her in Greece and stayed in her house. 
He said that Ms Webb had failed to check the 
allegations with two women, at least one of 
whom was a friend of hers, who the woman 
told her were able to support elements of the 
allegations. During the committal process it 
emerged that the two women did not support the 
allegations. He also complained that Ms Webb 
had not asked him for comment, although his 
solicitor had approached her and been quoted 
as refuting the allegations on his behalf.   

The Age argued that the article by Ms Webb 
accurately reported the woman’s story as 
allegations, not as established facts, and 
reflected the information available at the time 
of publication. It pointed to its publication of 
the generally sympathetic article in The Sunday 
Age in January 2009, its full reporting of the 
magistrate’s dismissal of the charges, and its 
publication of an article that it invited Mr 
Theophanous’ legal counsel to contribute. It did 
not dispute the assertions by Mr Theophanous 
about Ms Webb’s friendship with the woman, 
her prior knowledge of an earlier inconsistent 
version of the allegations and her failure 
to approach the two people known to her 
who the woman said were supporters of the 
allegations. 

On the basis of the material before it, the 
Council has found that Ms Webb clearly 
had a potential conflict of interest through 
her friendship with the woman making the 
allegations. In the course of the lengthy 
preparation of the article for publication, this 
relationship became known to the newspaper 
itself and, it appears, so did the woman’s 
previous inconsistent version. The article was 
concerned with very grave matters and focused 

heavily on highly personal allegations in an 
exclusive interview with Ms Webb. In these 
circumstances, the newspaper should have 
assigned overall responsibility for the story 
to another journalist instead of, or at least 
in addition to, Ms Webb. Alternatively, the 
relationship should have been disclosed in 
the article. On these grounds the complaint 
by Mr Theophanous is upheld.

This decision does not mean, of course, 
that detailed publication of allegations is 
necessarily inappropriate if the allegations 
do not lead to charges or, as in this case, 
the charges are emphatically dismissed by 
a court. Indeed, publication may often be a 
highly responsible course of action even if 
these eventualities occur.  

The first Sunday Age article 

Mr Theophanous claimed that this article 
was a “hatchet job”, factually incorrect and 
falsely alleged lack of integrity and improper 
financial dealings. He complained that he had 
been given no opportunity to comment prior 
to publication and that the article did not 
mention that the writer, Michael Bachelard, 
had been “criticised” by the Ombudsman 
in 2007 for making baseless allegations of 
impropriety against Mr Theophanous. The 
newspaper responded that Mr Theophanous 
had been given an opportunity to comment 
and that the Ombudsman’s findings did not 
refute Mr Bachelard’s earlier report.  

In the Council’s view, this article trod close 
to the line of fairness and balance through its 
degree of reliance on unattributed quotations 
and assertions as the basis for very severe 
criticism. The Council also believes that 
it is often unwise, and sometimes clearly 
unacceptable, for a newspaper to publish an 
article by a journalist who may be vulnerable 
to perceptions of a conflict of interest in 
favour of or against a person referred to in 
the article, at least if the relevant facts are 
not disclosed. However, the Council is not 
persuaded that the content and authorship 
of this article transgressed its principles in 
these respects. Accordingly, the complaint 
about this article is dismissed 

The second Sunday Age article

This article, by Melissa Fyfe, was 
acknowledged by Mr Theophanous as 
broadly sympathetic but he complained 
about a particular paragraph, especially 
the assertion that he “admits to using 
dirty grubby tactics he knew would hurt 
opponents”. He claimed that this paragraph 
was inserted at the editorial level, not by Ms 
Fyfe, after a rival newspaper had reported 
that Mr Theophanous was suing his accuser 
in Greece. He also said that the paragraph 
had been quoted by the prosecutor in the 
committal hearing as an adverse indication 
of his character.

The newspaper argued that the paragraph 
was “in part a paraphrasing of a direct quote” 



16   Australian Press Council News, August 2010

Managing Editor: Julian Disney;  Editor: Jack R Herman; Associate Editor: Deborah Kirkman

Lay-out by Jack R Herman; Printing: Print Mail © Australian Press Council, 2010

MAILING LIST AND MAILING LABEL
If you change address and would like to continue to receive the Press Council’s 
publications, or if there is an inaccuracy on the label, please advise the office of 
any such change.

Press Council publications will be sent by email to those who ask for delivery 
in that form. If you want the News sent direct to you, please send an email 
to info@presscouncil.org.au with subject line News by email and you will be 
placed on the direct email list.

As the News and all adjudications are now published direct to the Internet, if you 
would prefer to access it that way and therefore want your name removed from 
the mailing list for the printed version, please so advise the Council’s office. The 
Council’s URL is http://www.presscouncil.org.au/

The Australian Press Council was established 
in 1976 with the responsibility of preserving 
the freedom of the press within Australia 
and ensuring the maintenance of the highest 
journalistic standards, while at the same time 
serving as a forum to which anyone may take 
a complaint concerning the press.

It is funded by the newspaper industry, and its 
authority rests on the willingness of publishers 
and editors to respect the Council’s views, to 
adhere voluntarily to ethical standards and 
to admit mistakes publicly.

As of November 2009, the Council consists of 
15 members.  Apart from the chairman (who 
must have no association with the press), 
there are 5 publishers’ nominees,  eightn 
public members (6 attend each meeting), 
an independent journalist, a journalist 
representing the MEAA and a retired editor. 
The publishers’ representatives are nomianted 
by metropolitan, suburban, and country 
newspapers and by  magazines and AAP.  
The public is represented by people with no 
previous connection with the press.

The Press Council is able to amend its 
Constitution with the approval of its 
Constituent Bodies. Significantly, great 
importance is placed on members acting as 
individuals rather than as the representatives 
of their appointing organisations.

Complaints Procedure

If you have a complaint against a newspaper 
or periodical (not about advertising), you 
should first take it up with the editor or 
other representative of the publication 
concerned.

If the complaint is not resolved to your 
satisfaction, you may refer it to the Australian 
Press Council.  A complaint must be specific, 
in writing, and accompanied by a cutting, 
clear photostat or hardcopy print of the matter 
complained of, with supporting documents or 
evidence, if any.  Complaints must be lodged 
within 60 days of publication.

The Council will not hear a complaint subject 
to legal action, or possible legal action, unless 
the complainant signs a waiver of the right 
to such action.

Address complaints or inquiries to:

Executive Secretary 
The Australian Press Council 
Suite 10.02, 117 York Street 
Sydney NSW 2000

Phone: (02) 9261 1930 or (1800) 02 5712   
Fax: (02) 9267 6826 
Email: info@presscouncil.org.au

A booklet setting out the aims, practices and 
procedures of the Council is available free 
from the above address.

It, together with other relevant material, 
is available from the Council website: 
http://www.presscouncil.org.au/

ABOUT THE PRESS COUNCIL

elsewhere in the article. It agreed with Mr 
Theophanous about the authorship and timing 
of its insertion.

The Council considers that the paragraph is 
unacceptable because it is not an accurate 
or fair paraphrasing of Mr Theophanous’ 
quoted remarks. Accordingly, this aspect of 
the complaint about the article is upheld.   

The website archives

Mr Theophanous complained that The 
Age had rejected his request to remove Ms 
Webb’s article from its website archives. The 
newspaper argued that it would be impossible 
to remove references to all allegations that 
are subsequently dismissed in court and that 
it had fully reported the dismissal in articles, 
which are also in the archives. It was also 
concerned about dangers of what might be 
seen as altering history.

The Council agrees with the newspaper’s 
philosophical and practical concerns about 
removing all references to allegations that 
are subsequently dismissed by a court. It 
considers, however, that at least in some 
circumstances it is reasonable to expect the 
dismissal to be annotated on the archived 
earlier story, even if it cannot be guaranteed 
that the alteration will be made to copies 
held on third parties’ websites. The Council 
considers that such an annotation should 
be made in this case, especially because of 
the seriousness of the allegations and the 
unequivocal nature of their dismissal by the 
magistrate. This could be done by a simple 
cross-reference to the newspaper’s own report 
of the dismissal.


