
difficult for this to happen in relation to 
ATSIC, our funding body. If there is an 
adverse story about a regional council or 
councillor it becomes very difficult when 
these same people decide on your 
organisation’s funding.

National Indigenous Media
Association

A
s Indigenous media groups 
we have operated for many 
years in separate arenas. There 
were the groups who received 
DAA/ATSIC funding, and the groups who 

broadcast on Public radio; others who 
broadcast on the ABC; the print media; the 
television and video production groups and 
not forgetting our individual Indigenous 
media worker’s in the ABC and the SBS.

In May of 1992 a meeting was held in 
Canberra which formed the National body 
on an interim basis and in May 1993 the 
National Indigenous Media Association of 
Australia held its inaugural Annual General 
Meeting. The association’s major objective 
is to represent Indigenous media groups 
individually and collectively on a local, 
state, national and international basis while 
maintaining and respecting the uniqueness 
and authority of every group. As a 
collective of all indigenous media in 
Australia we want to enhance and further 
develop the industry nationally and assist 
communities in the establishment, 
operating and development of their own 
media.

Future Vision

I
 would like Australia to recognise there 
is an Indigenous media sector which 
does exist and has existed and 
developed for many years. We 
currently have the ABC and SBS fully 

funded and resourced by the Federal 
government as national media services. 
Why then not a national Indigenous media 
service? Why not a national Indigenous 
television station which can be accessed 
from anywhere in Australia.

The service should have the capacity to 
not only be televised from a capital city, 
but also to broadcast nationally from a 
region such as the Kimberley. Also, 
Indigenous media should have the 
capabilities of BRACS, and be able to 
intercept the national broadcast and 
televise our own local programs. This 
would need to be an important aspect of 
the service in recognition of our cultural 
diversity and the language differences 
within Australia’s indigenous nation. The 
same approach could also apply to radio on 
a national scale.

An organisation such as the National 
Indigenous Media Association could provide 
support and resources to its member 
associations by way of providing a national 
news service, music library, research 
assistance, technical advise and even 
administer the funding to its member 
groups.

Non-Indigenous Australians could 
benefit enormously from a strong 
Indigenous media service. You would not

only get a better informed view about our 
culture but also you’d be able to see 
pictures of yourselves from another point of 
view. What about Aboriginal people making 
a series of documentries about white 
suburbia? What about Aboriginal comedy 
and soapies? I’m sure you as White 
Australians are sick of seeing and hearing 
all the political and contentious issues 
surrounding us, but there’s a lot more to life 
and we can share this with you.

Everyone in Australia could benefit 
from such a media service which would 
give a more truthful and positive view 
about ourselves as Indigenous Australians. 
The possibilities for our future 
development are endless but we can't do it 
without community and government 
support. After all we are an essential 
service and we see ourselves as providers 
of a service for all Australians. A service 
that reflects the cultural diversity of 
this country. With this, a greater 
understanding and awareness will evolve 
and a healthier Australia will emerge.

I will end with these words from a 
poem of Jack Davis’.

Let these two worlds combine,
Yours and mine.
The door between us is not locked,
Just ajar.

Dot West is Chairperson of N1MAA, 
Training and Broadcasting Coordinator for 
the Broome Aboriginal Media Association, 
and presents a weekly program on Radio 
Goolarri in Broome.

The innocent dissemination defence
in defamation

Paul Svilans reviews a recent decision on the defence of innocent dissemination in defamation
_________ proceedings and its implications for broadcasters

I
n a recent decision by Gallop J in the 
ACT Supreme Court, Thompson -v- 
Australian Capital Television and Ors, 
the availability of the defence of 
innocent dissemination in defamation 

proceedings has been extended to include 
broadcasters taking material by relay.

______ The Proceedings______

T
he proceedings arose out of the 
broadcast of “The Today Show" in 
February 1994 in the Australian 
Capital Territory by Australian

Capital Television (“Capital TV”). The 
programme contained a segment in which 
a woman made allegations that her father 
(being the Plaintiff) had an incestuous 
relationship with her while she was a child. 
Those allegations were false.

The Plaintiff first instituted defamation 
proceedings against Channel Nine, Sydney 
in the Supreme Court of NSW. Channel 
Nine was responsible for broadcasting the 
matter in Sydney, which was taken on 
relay by Capital TV. The proceedings 
against Channel Nine were subsequently

settled by Deed of Release in which 
Channel Nine agreed to pay the Plaintiff 
the sum of $50,000 damages.

The Plaintiff thereafter instituted 
additional defamation proceedings, this 
time against Capital TV over the 
publication of the same broadcast in the 
Australian Capital Territory. The 
imputations relied upon by the Plaintiff 
were that the Plaintiff was guilty of incest 
with his daughter of seven years of age 
and thereafter, and that the Plaintiff had

6
Communications Law Bulletin, Vol. 13, n0i 4



fathered a child with his daughter when 
she was only fourteen years of age.

Save for an argument on the 
imputations pleaded. Capital TV pleaded 
the defence of innocent dissemination and 
defences arising out of the release given by 
the Plaintiff to Channel Nine.

Innocent Dissemination

Gallop J held that it was settled 
law that a person who was not 
the author, printer of the “first 
or main publisher of a work 
which contains a libel”, but has only taken 

“a subordinate part in disseminating it" will 
not be liable if he succeeds in showing:
(a) that he did not know that the book or 

paper contained the libel complained 
of;

(b) that he did not know that the book or 
paper was of a character liable to 
contain a libel; and

(c) that such want of knowledge was not 
due to any negligence on his part. 
These principles are an application of 

those stated in the decision in Emmens -v- 
Pottle And Ors.

In the circumstances of the subject 
proceedings. Gallop J found that:
(a) Capital TV had received no 

forewarning from Channel Nine or 
otherwise of the content of the 
programme containing the matter 
complained of;

(b) Capital TV played no part in editing any 
of the material which went to air, nor 
did it have any means in place or other 
arrangement with Channel Nine by 
which the material to go to air could be 
previewed;

(c) (here was no indication to Capital TV 
prior to the programme being 
transmitted that the programme was 
likely to contain defamatory matter and 
Capital TV did not have any reason to 
suspect that it might;

(d) there was nothing in the licence 
agreement between Channel Nine and 
Capital TV which gave Capital TV as 
licensee the right to vary or interfere 
with the content of the broadcast, 
except to insert local advertising 
materials;

(e) the first Capital TV knew of any 
complaint concerning the content of

the broadcast was when a letter of 
demand was subsequently received 
from the Plaintiffs solicitors.
The court concluded that Channel 

Nine was in complete control of the 
conduct of the broadcast and it was 
intended and expected by Channel Nine 
that the matter would be published without 
alteration. In short, it was found that the 
role of Capital TV was that of a conduit. 
Consequently, Gallop J determined that 
Capital TV was in the circumstances 
entitled to succeed upon the defence of 
innocent disseminator.

Release from Channel Nine

C
apital TV also argued that it was 
entitled to rely upon the Deed of 
Release given by the Plaintiff to 
Channel Nine in its defence 
because Capital TV and Channel Nine 

were joint tortfeasors and the release by 
the Plaintiff of Channel Nine operated as a 
release in favour of Capital TV. Further, it 
was argued, inter alia, that the terms of the 
Deed of Release also covered Capital TV, 
and therefore Capital TV was also released 
from the Plaintiffs cause of action.

Despite holding that Channel Nine and 
Capital TV were both joint tortfeasors, 
Gallop J determined that the effect of section 
11 of the Law Reform (Miscellaneous 
Provisions) Act, 1955 (ACT) precluded him 
from finding that the release of Channel 
Nine also operated so as to release Capital 
TV. His Honour followed the reasoning of 
Beazley J in New South Wales -v- Mccloy 
Hutcherson (1993) where it was held that 
the rule that the release of one joint 
tortfeasor operates in favour of all joint 
tortfeasor did not survive the enactment of 
section 5(1) of the Law Reform 
(Miscellaneous Provisions) Act (NSW).

However, Gallop J found that the 
Plaintiff did intend, in the Deed of Release 
between the Plaintiff and Channel Nine, to 
embrace any publication for which 
Channel Nine was responsible, wherever it 
took place, including publication by Capital 
TV in the ACT, and Capital TV was 
therefore also entitled to succeed on this 
ground.

His Honour consequently ordered 
judgment in favour of Capital TV.

The Plaintiff has appealed to the Full

Bench of the Federal Court (Ed - refer 
“Recent ACT defamation cases" this issue).

________ Implications________

S
ubject to the judgment 
withstanding the appeal, the 
judgment will provide welcome 
relief to the many broadcasters 
who take programmes on relay. Such 

broadcasters often find themselves sued for 
defamatory material contained in broadcasts 
taken on relay, despite the broadcaster 
having no other involvement whatsoever in 
the material sued upon. The decision would 
appear to recognise that a Plaintiff will not 
suffer any prejudice by having to sue the 
original broadcaster, who will in the usual 
course be liable for the republication of the 
matter subsequently rebroadcast.

However, a Plaintiff may suffer 
prejudice where the original publisher is 
not solvent or where the prospective 
Plaintiff incurs some disadvantage if the 
proceedings cannot be heard in his/her 
own choice of forum. It is submitted that 
such prejudice would be minimal and the 
circumstances are no different to the 
traditional circumstances where a 
distributor of, say, imported magazines 
may have the defence available irrespective 
of the solvency of the overseas publisher.

The decision may also give some 
impetus to the finding of a similar defence 
for printers. There are numerous 
defamation proceedings on foot in a 
number of jurisdictions against printers of 
allegedly defamatory material. While 
historically one could understand why a 
printer could be held to have taken a 
relatively substantial part in the publication 
of material held to be defamatory, printers 
under modem technological conditions no 
longer have such an input, arguably 
entitling them also to take advantage of the 
innocent disseminator's defence.

As far as the joint tortfeasor rule is 
concerned, there would be few who would 
be unhappy with the burying of the rule. 
The rule has been a notorious “trap for 
young players” and its demise may avoid 
the necessity for utilising cumbersome 
covenants not to sue when settling with 
one joint tortfeasor but not the other.

Paul Svilans is a partner of Bush Burke 
& Co.

Communications Law Bulletin, Vol. 13, No. 4 7


